Bedrijfsbemiddelaar
De bedrijfsbemiddelaar is een specialist (advocaat, accountant, enz.) die op verzoek van een ondernemer in moeilijkheden wordt aangesteld door de voorzitter van de ondernemingsrechtbank.
De aanstelling van een dergelijke bemiddelaar vereist de indiening van een verzoek waarin de ondernemer in moeilijkheden de naam van de bemiddelaar, de voorwaarden van zijn opdracht, de duur van de laatste en het honorarium van deze laatste kan toelichten.
De belangrijkste voordelen van een dergelijke procedure zijn de snelheid, discretie en de lage kosten. Een erg kort verzoekschrift is immers voldoende om snel ( binnen enkele uren of enkele dagen) een bemiddelaar aan te stellen. Bovendien wordt zijn benoeming niet gepubliceerd.
De opdracht van de bedrijfsbemiddelaar wordt bepaald in de beschikking die hem aanstelt op basis van de verzoekschrift van de onderneming in moeilijkheden. In het algemeen zal zijn missie erin bestaan om het bedrijf in moeilijkheden bij te staan bij het onderhandelen met de schuldeisers om zo akkoorden met hen te sluiten.
De forfaitaire kostprijs voor het indienen van het verzoek tot aanstelling van een bedrijfsbemiddelaar varieert tussen 75 en 250 euro, afhankelijk van het bedrijf dat erom vraagt.
Gerechtelijke reorganisatie procedure
In eerste instantie moet u het bedrijf in PGR aanschrijven met verzoek hun cijfers te wijzigen. Als een tweede stap, als het bedrijf weigert, is er een speciale procedure voorzien om deze zaak snel voor de bevoegde Ondernemingsrechtbank te regelen.
Als de onderneming in moeilijkheden het door de rechtbank goedgekeurde betalingsplan niet naleeft , heeft u als schuldeiser het recht om de herroeping van het plan te verzoeken bij de ondernemingsrechtbank. Meestal zal dit resulteren in het faillissement van de noodlijdende onderneming.
De toelatingsvoorwaarden zijn ruim, aangezien man een PGR kan indienen ook al is men in staat van faillissement. De twee belangrijkste beperkingen zijn enerzijds het verbod om een PGR in te dienen als men er onlangs een heeft ingediend (in de drie jaar daarvoor) en anderzijds de verplichting om 11 bijlagen in te dienen bij het verzoek tot aanvraag van de PGR.
De PGR begint met het indienen van een verzoek dat resulteert in de aanstelling van een rechter-commissaris. Deze laatste zal de onderneming gedurende de procedure volgen, maar zal in eerste instantie aan de rechtbank verslag uitbrengen over de ontvankelijkheid van het verzoekschrift op de zitting die plaatsvindt binnen 15 dagen na indiening ervan. Bij een gunstig vonnis wordt uitstel van betaling verleend, worden de schuldeisers geïnformeerd en zorgt de onderneming in moeilijkheden, afhankelijk van het in het verzoek voorgestelde doel, voor
- het vinden van individuele overeenkomsten met zijn schuldeisers, als deze niet te talrijk zijn,
- het voorleggen van een terugbetalingsplan (een zogeheten reorganisatieplan) dat de instemming van de meerderheid van de schuldeisers moet hebben
- het aanstellen van een wettelijke vertegenwoordiger die de verkoop van alle of een deel van de activiteiten of activa van het bedrijf in moeilijkheden zal verzekeren en tegelijkertijd zoveel mogelijk banen zal redden
Het belangrijkste positieve effect van de PGR bestaat erin om een onderneming in cashflowmoeilijkheden nieuw leven in te blazen, zodat het zichzelf kan herstructureren door een minnelijke schikking, een collectieve overeenkomst of een bedrijfsafsplitsing voor te stellen.
Het moet niet verhuld worden dat het belangrijkste negatieve effect van de PGR de publiciteit is die aan deze procedure wordt gegeven. Deze leidt maar al te vaak tot een reflex van wantrouwen van leveranciers en schuldeisers. U dient dit risico te anticiperen en desgevallend niet te aarzelen om op eigen initiatief bepaalde strategische schuldeisers, zoals banken, te waarschuwen.
Wat de doelstelling van de PGR ook moge zijn, de rechtbank stelt een uitstel van betaling vast van maximaal 6 maanden, maximaal tweemaal verlengbaar.
Zodra het verzoek is ingediend, wordt een rechter-commissaris benoemd en zal de rechtbank uiterlijk 15 dagen na indiening beslissen over de ontvankelijkheid van het verzoek.
Als de PGR streeft naar een collectieve overeenkomst, mag het aflossingsplan aan schuldeisers maximaal 5 jaar duren vanaf de uitspraak waarbij de schorsing is goedgekeurd. Als de PGR streeft naar minnelijke afspraken of overdracht van activa of activiteiten, moeten deze oplossingen tijdens de periode van schorsing worden gevonden.
Het antwoord is afhankelijk van de nagestreefde doelstellingen:
Als het de bedoeling was om met bepaalde schuldeisers individuele overeenkomsten te vinden, eindigt de PRJ-procedure met een vonnis waarin ze worden geacteerd;
Als het doel was om een collectieve overeenkomst te krijgen, zal naast de positieve stem van meer dan de helft van de schuldeisers, een goedkeuringsvonnis van de rechtbank moeten worden verkregen. De rechtbank kan de homologatie weigeren wanneer ze oordeelt dat de economische openbare orde niet wordt gerespecteerd (concurrentieproblemen, procedurele onregelmatigheden, enz.);
Als het doel was om het bedrijf over te dragen, wordt de procedure beëindigd met een vonnis waarin de rechtbank de verkrijger kiest op basis van de aangeboden aanbieding (en).
Het slagingspercentage van de procedure hangt af van het doel dat u voor uzelf stelt. Algemeen gesteld kan betreurd worden dat het slagingspercentage niet hoog is (minder dan 50%). Deze relatieve beperkt slaagpercentage is enerzijds te wijten aan het feit dat de debiteur in moeilijkheden te laat een verzoek om PGR indient en anderzijds aan het feit dat er na de verkoop van activa en activiteiten noodzakelijkerwijs aanleiding is tot faillissement of liquidatie van uw bedrijf ( dat zijn activa heeft verkocht en met schulden achterblijft). Het is daarom belangrijk om vanaf de eerste moeilijkheden in uw bedrijf over PGR na te denken.
Vereffening van het bedrijf
Als uw bedrijf met onoverkomelijke moeilijkheden wordt geconfronteerd, kunt u beter overwegen om het vrijwillig te liquideren. Het voordeel van een dergelijke liquidatie is enerzijds de discretie van een dergelijke maatregel en anderzijds de grotere flexibiliteit. Ook al is het regime vergelijkbaar met dat van een faillissement, het is flexibeler. De vereffenaar die door de vennootschap is aangesteld om het management orgaan te vervangen, dient alleen verantwoording af te leggen aan de onderneming en niet aan de rechtbank (in tegenstelling tot de curator die door de rechtbank is aangesteld).
Elke schuldenaar is verplicht om binnen een maand na het staken van zijn betalingen aangifte te doen op de griffie van de bevoegde rechtbank. Anders bestaat het risico dat de persoonlijke aansprakelijkheid van de bestuurders als mandatarissen in het gedrang komt.
De faillissementsbekentenis gebeurt online op de website: https://www.regsol.be/. U kunt onze assistentie aanvragen en contact met ons opnemen via het formulier.
1° een stand van zaken of een nota waarin de redenen zijn vermeld waarom hij het niet kan indienen;
2 ° een balans met een staat van activa en passiva, evenals de opsomming en waardering van alle roerende en onroerende goederen van de schuldenaar, de staat van vorderingen en schulden, de tabel met winsten en verliezen, de resultaten van de laatste jaarrekening behoorlijk afgesloten en de uitgaventabel; het moet waar, gedateerd en ondertekend zijn door de schuldenaar.
3 ° gegevens met betrekking tot de locatie van de rekeningen, met vermelding of ze door derden worden bijgehouden; indien dit het geval is, de contactgegevens van deze derden en de middelen om toegang te krijgen tot deze boekhouding;
4 ° indien hij gedurende de laatste achttien maanden personeel tewerkstelt of heeft gehad, het personeelsregister, de individuele rekening bedoeld in artikel 4, § 1, 2 °, van koninklijk besluit nr. 5 van 23 oktober 1978 met betrekking tot het bijhouden van sociale documenten, zowel die van het afgelopen kalenderjaar als die van het lopende kalenderjaar, gegevens met betrekking tot het sociaal secretariaat en de sociale fondsen waarbij de vennootschap is aangesloten, de identiteit van de leden van het comité voor preventie en veiligheid op het werk en leden van de vakbondsafvaardiging, evenals, in voorkomend geval, de toegangscode die de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid aan de onderneming heeft toegekend en die het mogelijk maakt het elektronisch personeelsregister te raadplegen en toegang te verlenen tot andere noodzakelijke identificatiegegevens;
5 ° de lijst met vermelding van de naam en het adres van klanten en leveranciers;
6 ° de lijst met vermelding van de naam en het adres van de natuurlijke personen die kosteloos persoonlijke zekerheid voor de vennootschap heeft gesteld
7 ° de lijst van vennoten indien de schuldenaar een vennootschap is bedoeld in [2 Artikel I.1, eerste lid, 1 °, c)] 2, van dit boek, of een rechtspersoon wiens vennoten eveneens een onbeperkte verantwoordelijkheid hebben als bewijs dat de partners zijn geïnformeerd.
Zowel in geval van bekentenis als in geval van faillissementsaanvraag kan de ondernemingsrechter zijn beslissing schorsen voor een periode van vijftien dagen waarin de schuldenaar een verzoek tot gerechtelijke reorganisatie kan indienen of waarin de procureur des konings , een schuldeiser of elke persoon die er belang bij heeft alle of een deel van de activa of activiteiten van de schuldenaar te verwerven, een verzoek tot gerechtelijke reorganisatie indienen door overdracht onder gerechtelijk gezag
Het enige wat u dan nog hoeft te doen, is in het kader van het faillissement aangifte te doen bij de aangestelde curator.